دیده‌بان گاه‌نگاری‌های بهرنگ تاج‌دین
خوراک وبلاگ
دوشنبه ۲۴ تیر‌ماه ۱۳۸۷

کابینه احمدی‌نژاد در دو قدمی سقوط

۱- با برکناری محمد رحمتی از وزارت راه و ترابری، تعداد وزرایی که کابینه محمود احمدی‌نژاد را ترک کرده‌اند، به ۹ نفر رسید. مطابق قانون اساسی، در صورتی که نیمی از وزرا به هر دلیل پست خود را ترک کنند، رییس‌جمهور باید مجدداً همه وزیران را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند. با این حساب، کافی است دو وزیر دیگر عزل شوند، استعفا کنند یا از سوی مجلس استیضاح شوند تا کابینه محمود احمدی‌نژاد سقوط کند.

۲- اما نکته قابل توجه این است که از ۱۲ وزیر باقی‌مانده، ۹ وزیر در سه سال گذشته، در مقطعی تیغ برکناری از طرف رییس‌جمهور یا استیضاح از سوی مجلس را بالای سر خود دیده‌اند.
به این ترتیب که در عمر کوتاه دولت نهم، وزیر کشاورزی استیضاح شد؛ وزیر بازرگانی به طرز عجیبی از استیضاح گریخت؛ طرح استیضاح وزیر علوم (بر سر ماجرای دانشجویان ستاره‌دار) تهیه شد؛ برخی نمایندگان پس از سانحه سقوط هواپیمای خبرنگاران، قصد استیضاح وزیر دفاع را داشتند؛ برای برکناری وزیر ارشاد، امضا جمع شد؛ طرح‌هایی برای استیضاح وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات تهیه شد و خبرهایی مبنی بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر مسکن در مجلس هشتم نیز به گوش می‌خورد.
در کنار این، در مقاطعی، اخباری مبنی بر عزل وزیر امور خارجه نیز به گوش رسیده است.
تنها وزرای اطلاعات، کار و نیرو بوده‌اند که این سه سال را با آرامش و بدون نگرانی از استیضاح یا عزل سپری کرده‌اند. حتی بعید نیست که با ادامه یافتن یا گسترش خاموشی‌ها در کشور، برای استیضاح وزیر نیرو نیز امضا جمع شود.

۳- با آن‌چه بر کابینه در این سه سال گذشته، نمی‌توان برکناری دو وزیر دیگر در طول یک سال آینده را به کلی منتفی دانست. به ویژه هنگامی که سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در این باره بگوید: «هنوز تغییرات کابینه به نصف نرسیده است و اگر تغییرات کابینه به نصف برسد، بر اساس قانون عمل می‌شود.»
جواب غلامحسین الهام، پاسخی ساده و به ظاهر قانونی است؛ اما به هیچ عنوان، نشانی از نگرانی از سقوط احتمالی کابینه یا تلاش دولت برای پیش‌گیری از چنین اتفاقی در آن دیده نمی‌شود.

۴- با نگاهی به عمل‌کرد سه‌ساله رییس‌جمهور، می‌توان ادعا کرد که او چندان به کار گروهی، هم‌فکری و اختیارات مدیران اعتقادی ندارد. احمدی‌نژاد به تنهایی مغز متفکر و سیاست‌گزار دولت (و کشور) است و وزیران او چیزی جز مباشران گوش به فرمان وی نباید باشند. به بیان بهتر، خواسته‌ی رییس‌جمهور چیزی نیست جز یک احمدی‌نژاد برای هر صندلی!

۵- بر خلاف پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد که همراهی مجلس هشتم با دولت نهم حتی بیش از مجلس هفتم است. چنان‌چه طرح برداشت پنج میلیارد از حساب ذخیره ارزی برای واردات، به سادگی هر چه تمام‌تر به تصویب مجلسیان رسید. حال بعید نیست که وجود چنین مجلسی، این وسوسه را به جان رییس‌جمهور بیندازد که با برکناری دو وزیر دیگر، خود را به یک‌باره از شر همه آن‌ها خلاص کند و این بار کابینه دلخواه خودش را بچیند؛ کابینه‌ای احمدی‌نژادی‌تر

لینک در بالاترین

بالاترین  دلیشس  توییتر  فرندفید  فیس‌بوک


یادداشت‌های شما:

كاملا باشما موافق هستم و اميدوارم كه بتوانيم ريس جمهور حراف را از كار بر كنار كنيم چون او بسيار مغرور و دروغ گو هستش

[ ] | [سه شنبه، ۲۵ تیر‌ماه ۱۳۸۷، ۱۰:۱۹ صبح ]


از زماني كه قرار شده مخابرات سهامش فوخته شود دستهايي در كار است كه اين امانت ملت را چپاول كنند بنده خودم شخصا چندين گزارش از حيف وميل بيت المال در اين وزارتخانه به بالاترين شخص وزارت ارسال كردم ولي در نهايت خودم را توبيخ كردند استانداردها در مخابرات دارد به ماقبل تاريخ بر ميگردد اگر كارمند دلسوزي هم صدايش در بيايد تهديد به اخاج ميكنندش

[ ع ] | [سه شنبه، ۱۵ مرداد‌ماه ۱۳۸۷، ۳:۱۷ بعدازظهر ]


Rear side. ,

[ Gartman6 ] | [پنجشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۸۸، ۲:۳۲ صبح ]


Rear side. ,

[ Gartman6 ] | [پنجشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۸۸، ۲:۳۳ صبح ]


Rear side. ,

[ Gartman6 ] | [پنجشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۸۸، ۲:۳۳ صبح ]


شما یه تعداد درغگو هستید که راه دزدیتون بسته شده از درد دلتون پرت وپلا مگید

[ جبیر ] | [دوشنبه، ۱ تیر‌ماه ۱۳۸۸، ۲:۱۹ بعدازظهر ]